معیارهای
ارزیابی نشان ها
به منظور ارزیابی دقیق آثار، حفظ جنبه
های تخصصی و ارتقاء سطح اعتبار برنامه نشان، محصولات دریافتی را بر اساس 4 معیار
مرغوبیت، اصالت، نوآوری، قابلیت بازاریابی، و دو پیش شرط احترام به ارزش های محیط
زیست در بکارگیری مواد و تکنیک های تولید و مسئولیت اجتماعی بررسی می نمایند.
محصولی موفق به دریافت نشان می شود که واجد معیارهای ذیل باشد:
1- مرغوبیت: مرغوبیت یک محصول در صنایع دستی
وابسته به عواملی چون استفاده از مواد اولیه طبیعی برگشت پذیر، کیفیت مطلوب در
ساخت، اجرا و پرداخت نهایی محصول، رعایت کلیه نکات ایمنی و بهداشتی محصول، تناسب
مواد مصرفی در ساخت محصول با کاربرد مورد انتظار از محصول و توانایی محصول در
تامین نیازهای مادی و معنوی مصرف کنندگان است.
2- اصالت: اصالت طرح و عدم بکارگیری از طرح
های غیر ایرانی مد نظر است. محصول باید نشانگر هویت فرهنگی و ارزش های زیبایی
شناسی ایرانی باشد.
3- نوآوری: نوآوری در فرآیند تولید، طراحی،
عملکرد محصول و فرآوری مواد.
4- قابلیت بازاریابی و عرضه در بازار: قابل عرضه بودن محصولات در بازارهای داخلی و
خارجی از حیث قیمت(تعادل بین قیمت و کیفیت)، بسته بندی و سفارش پذیری، کاربرد
محصول، استفاده ایمن و مطمئن بوسیله خریداران بالقوه و ماندگاری محصول
·
پیش
شرط ها:
1- احترام به ارزش های محیط در بکارگیری
مواد و تکنیک های تولید : بکارگیری مواد و رنگهای خام، تامین پایدار مواد خام و
استفاده از مواد قابل بازیافت
2- مسئولیت اجتماعی تولید کننده: رعایت حقوق
عوامل تولید، مصرف کنندگان واحترام به قوانین کار