نشان ملی مرغوبیت
صنایع
دستی و هنرهای سنتی از مهمترین مولفه های فرهنگ بومی و تولید ملی کشور ها هستند.
این هنر-صنعت امروزه به دلیل ماهیت و ویژگیهای آن با چالش های جدی مواجه است.
پدیده جهانی شدن و شرایط اقتصاد یکپارچه جهانی بی تردید دامنگیر صنایع دستی کشورها
نیز گشته است. در این میان کشورهای در حال توسعه به دلیل ساختار سنتی حاکم بر
اقتصاد، فرهنگ و ساختار جمعیتی، در معرض بیشترین آسیب ها هستند و چنانچه برای آن
تدابیری اندیشه نشود حرف و مشاغل صنایع دستی توانایی استقامت و ادامه حیات نخواهد
داشت، بدین لحاظ دست اندرکاران و حامیان فرهنگی را بر آن داشته تا به منظور صیانت
از صنایع دستی و استمرار و ادامه حیات آن تدابیری بیاندیشند.
معاونت
صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با عنایت به
اهمیت صنایع دستی بالاخص نقش و جایگاه
اقتصادی آن و هم چنین بدنبال برنامه داوری نشان بین المللی مرغوبیت صنایع دستی و مشارکت ایران در برنامه مذکور
از سال 1386 مترصد به برگزاری داوری نشان
ملی مرغوبیت صنایع دستی شد تا مقدمهای بر برنامه داوری نشان بین المللی مرغوبیت
صنایع دستی باشد.
اهداف:
- کمک به ارتقاء و بهبود کیفی محصولات بر
اساس معیارهای تعیین شده نشان بین المللی مرغوبیت صنایع دستی یونسکو اعم از:
مرغوبیت مواد اولیه-طراحی محصول-رعایت کلیه اصول کاربری محصول (
استحکام-ایمنی-پرداخت نهایی-بهداشت-ارگونومی .. )
–
معیار های زیبایی شناسی از قبیل طرح، نقش و...
- ایجاد رقابت سالم بین صنعتگران وهنرمندان کشور .
- تسهیل در شناسایی، انتخاب ومعرفی آثار برگزیده جهت شرکت در
برنامه داوری نشان بین المللی مرغوبیت
صنایع دستی.
- ارتباط وتعامل بیشتر با هنرمندان وصنعتگران استان از طریق
کارشناسان رابط .
- ایجاد انگیزه مناسب جهت بروز استعدادها ، نوآوری وخلاقیت در
تولید صنایع دستی .
- کمک به بازاریابی صنایع دستی با قیمت تمام شده مناسب از طریق
ارتباط بین کیفیت و کمیت .
- بسته بندی مناسب آثار به عنوان یک موضوع تاثیر گذار
- ایجاد انگیزه و رعایت شاخص های بازاریابی داخلی و خارجی
درتولیدات صنایع دستی .
- کاربردی نمودن آثار با حمایت از خلاقیت فردی و ابتکار درطراحی
تولیدات صنایع دستی .
- ارتقاء انگیزه خرید آثار با کیفیت صنایع دستی در بین مصرف
کنندگان .