راهکارهای برون رفت تاسیسات گردشگری ایران از بحران های ناشی از شیوع بیماری کرونا

صنعت گردشگری دارای ظرافت و پیچیدگی های خاص خود است، به گونه ایی که ساختار این صنعت در هنگام بروز  هرگونه بحران نظیر: بحران‌های طبیعی، بهداشتی، سیاسی و حتی اقتصادی بسیار حساس، شکننده و آسیب پذیراست.
با توجه به بروز بحران بیماری کرونا در جهان و رکود کامل فعالیت های مربوط به صنعت گردشگری به ویژه در ایران، این صنعت نیاز به یک شوک اساسی برای ادامه حیات خود دارد. از این رو فعالان در حوزه دفاتر خدمات مسافرتی به عنوان مولدین و تولیدکنندگان سفر و  کارکنان واحدهای اقامتی و سایر تاسیسات گردشگری به عنوان عرضه کنندگان خدمات سفر، ضمن برنامه ریزی و ایجاد خلاقیت در حرفه خود نیاز به حمایت و پشتیبانی بخش دولتی و نهادهای عمومی دارند تا مجدد بر روی ریل توسعه قرار گرفته و به حرکت درآیند. 
بی شک در سالی که سال جهش تولید نامگذاری شده، حمایت از عرضه کنندگان و تولید کنندگان  مقوله سفر که در حال حاضر به واسطه شیوع بیماری کرونا با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کنند امری ضروری و اجتناب ناپذیر است. لذا در این وهله به راهکارهایی که می تواند در مواقع بحرانی ثمر بخش و حتی پیشگیرانه و عمل گرایانه بوده  و از تبعات زیانبار بحران ها جلوگیری نموده ویا می تواند مرحمی بر زخم ناشی از این بحران‌ها باشد می پردازیم .
لازم به ذکر است هرگونه حمایت از فعالان صنعت گردشگری اعم از ارائه تسهیلات و یا سایر حمایت ها باید به حفظ نیروی  متخصص کار در این تاسیسات بینجامد.

برخی راه کارهای پیشنهادی در راستای عبور از بحرانهائی نظیر بیماری کرونا  عبارتنداز:
-لزوم تشکیل دبیرخانه دائمی مدیریت بحران گردشگری در استانها
-تهیه طرح مطالعاتی شناسایی انواع بحران ها در گردشگری و تدوین استراتژی خاص برای عبور از هر بحران
-استخراج و اطلاع رسانی تحقیقات سازمان جهانی گردشگری(UNWTO ) در زمینه راه کارهای بین المللی در خصوص رونق مجدد سفر و راهکارهای کنترل بیماری کرونا در هنگام سفر
-استفاده از ظرفیت های علمی دانشگاه ها در راستای سوق دادن نگارش مقالات و پایان نامه های دانشگاهی در راستای آسیب شناسی بحران های گردشگری و یافتن راهبردها و ارائه راهکارهای پیشگیری و یا ارایه سیاستهای راهبردی
-جلب همکاری رسانه ها همچون صدا و سیما و اختصاص بخش های گفتگوی ویژه خبری در شبکه های صدا و سیما با موضوع بحران های گردشگری به عنوان یک دغدغه ملی و آگاه سازی عموم مردم و فعالان گردشگری در این زمینه و همچنین تهیه و تدوین گزارشات مستند خبری و تصویری به منظور آگاهی هرچه بیشتر مسئولینی که به صورت غیرمستقیم (همچون بانکها) با بحران‌ های صنعت گردشگری مربوط هستند
-تعیین و تقسیم بندی وظایف و نوع حمایت های (مالی، معنوی و اجرایی) دستگاه ها و نهادهای ذیربط در مواقع بحران گردشگری به عنوان یک وظیفه ملی
-لزوم تصویب ضوابط و دستور العمل اجرایی توسط نهادی همچون: شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری ویژه دستگاه ها، نهادها، شرکت ها، صنایع بزرگ و کوچک، مراکز فرهنگی و درمانی برای اجرای طرح سفرهای اجباری ویژه کارکنان خود از یک سو بمنظور بازپروری و ارتقا، سلامت روحی و جسمی کارکنان و خانواده های آنها و از سوی دیگر انعقاد قرارداد اجرای این سفرها  با دفاتر خدمات مسافرتی در راستای حمایت از فعالیت مجدد این دفاتر
-لزوم تخصیص تسهیلات بلاعوض از محل کمک های فنی و اعتباری از طریق سازمان مدیریت و برنامه ریزی استانها در قالب انعقاد تفاهم نامه طرح های اقتصادی، فرهنگی و گردشگری ویژه مراکز گردشگری که نیاز فوری به تزریق  نقدینگی دارند
-تخصیص یارانه نقدی از طرف دولت ویژه آن دسته از تاسیسات گردشگری که به عنوان واحدهای کم درآمد و آسیب پذیر محسوب می شوند
-پرداخت تسهیلات کم بهره از سوی بانکها ویژه متقاضیان تاسیسات گردشگری از منابع استانی با تنفس یک تا دو ساله
-تخصیص تسهیلات ویژه  بانکی به منظور راه اندازی استارت آپ های گردشگری با موضوع ارائه طرح هائی برای برون رفت از بحران‌های ناشی از بیماری کرونا
-تسهیل در فرآیند پیچیده بانکها به منظور پرداخت وام به صورت وام بدون ضامن با ارائه سفته و مواردی از این دست به منظور کاهش زمان پرداخت وام
-تدوین دستورالعمل یکسان سازی، ساز و کار پرداخت تسهیلات بانکی ویژه تاسیسات گردشگری و حذف برخوردهای سلیقه ایی
-تخصیص اعتبارات استانی و ملی به منظور برگزاری هفته های فرهنگی با رعایت دستور العمل‌های بهداشتی در راستای بازاریابی گردشگری به ویژه در مناطق روستائی
 -لزوم تعیین ردیف بودجه در حوزه مدیریت بحران استانداری ها با ردیف اختصاصی ویژه بحران های گردشگری
-تخصیص ارز دولتی (4200 تومانی) به منظور واردات تجهیزات هتلداری مورد نیاز که در کشور تولید نمی شود نظیر: عایق های انرژی و تاسیسات انرژی هوشمند بمنظور کاهش هزینه ها و جلوگیری از اتلاف منابع و انرژی و همچنین ارائه تخفیفات گمرکی ویژه این محصولات
 -لزوم تشکیل صندوق سرمایه توسط جوامع و انجمن های گردشگری و انتفاع و بهره مندی برای واحدهای عضو صندوق در مواقع اضطراری
-لزوم ارائه معافیت های مالیاتی و حق بیمه کارفرمایان تاسیسات گردشگری حداقل به مدت یکسال
-برپایی جشنواره ها  و کارناوال های گردشگری در استانها با موضوع فرهنگ سازی اجرای دستورالعملهای بهداشتی در هنگام سفر
 -تولید محتوائی مجازی (انیمیشن، کلیپ، تور مجازی، واقعیت افزوده) به منظور ترغیب و تشویق مردم به سفر آگاهانه در ایام پسا کرونا و کاهش آثار روانی این بیماری منحوس در جامعه
-لزوم برنامه ریزی مدیران و کارکنان کلیه تاسیسات گردشگری و صنایع وابسته به منظور حرکت به سمت استفاده از فناوری الکترونیک و فضای کسب و کار در فضای مجازی
-لزوم انعقاد تفاهم نامه توسط انجمن های دفاتر خدمات مسافرتی استان های همجوار با یکدیگر برای رونق گردشگری داخلی به عنوان جایگزین تورهای ورودی در مواقع بحران
-تعریف کریدور گردشگری هوشمند درون استانی با محوریت گردشگری سلامت و بوم گردی
-تهیه بسته های سفر با خلاقیت و نوآوری توسط دفاتر خدمات مسافرتی به منظور رونق دوباره سفرها همراه با دستورالعملهای سلامت
امید می رود تا در عصر انفجار فناوری ارتباطات بتوان با تکیه بر خرد جمعی از این بحران عالمگیر بسلامتی عبور نموده و  رونق دوباره این صنعت را در کشور عزیزمان ایران  به نظاره بنشینیم


کوروش وکیلی - کارشناس ارشد گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان


دسته بندی : گردشگری

نویسنده : اداره روابط عمومی، امور فرهنگی و امور اجتماعی
تاریخ و زمان درج : 1399/04/07 11:10

تایید توسط : اداره روابط عمومی، امور فرهنگی و امور اجتماعی
تاریخ و زمان تایید: 1399/04/07 11:10